Vše, co jste chtěli vědět o letenkách

Proč jsou skupinové letenky téměř vždy dražší než individuální nákup?
 
Většina cestujících se domnívá, že když cestovní kancelář kupuje letenky „ve velkém“, automaticky tím získá nižší cenu. Praxe je však opačná: při rezervacích pro skupiny (typicky od 10 osob výše) nabízejí aerolinky skupinové tarify, které ve většině případů vycházejí výrazně dráž než individuální nákup – zejména pokud máte při nákupu individuálních letenek možnost posunout termín cesty o den či dva.
 
 
Jak aerolinky stanovují ceny

Letecké společnosti používají propracovaný systém dynamických cen, který jim umožňuje maximalizovat zisk. Nízké ceny letenek, které občas vidíte na internetu, slouží hlavně jako marketingový nástroj k přilákání zákazníků. Ve skutečnosti je těchto „akčních“ míst na letu velmi málo. Pokud by aerolinka prodala všechna sedadla za nízkou cenu, let by byl prodělečný. Aerolinky tedy vydělávají především na průměrné ceně sedadel, nikoli na těch nejlevnějších.
 
 
Proč cestovní kanceláře nedostávají lepší cenu

Když CK potřebuje usadit celou skupinu na stejný let, letecká společnost si je dobře vědoma toho, že kancelář prakticky nemá jinou alternativu – musí přijmout nabídnutou cenu. Aerolinka nemá důvod poskytovat nižší cenu, naopak často využívá situace, kdy CK musí nakoupit místa najednou, a stanovuje vyšší cenu, než jakou by klienti zaplatili při samostatném individuálním nákupu.
 
 
Výjimka: Charterové lety (lety mimo běžný letový řád)

Výjimku tvoří charterové lety, kdy cestovní kancelář nakoupí celý let. Zde má CK mnohem větší kontrolu nad cenou, protože platí za všechna sedadla v letadle. Cena se rozpočítá mezi cestující a může vycházet levněji než u běžných linkových spojení. Nevýhodou charterů je, že tyto lety často získávají horší časové sloty. V případě komplikací na letišti (zpoždění, přeplněnost) jsou navíc řešeny jako poslední – přednost mají vždy linkové lety.
 
 
Shrnutí:
 
  • Skupinové letenky na běžných linkách: V naprosté většině případů dražší, protože aerolinky využívají nutnosti CK usadit všechny klienty najednou.
  • Charterové lety: Mohou být cenově výhodnější díky nákupu celého letadla, ale nesou rizika horších časových podmínek.
  • Důvod: Aerolinky musí dosáhnout průměrného výnosu na sedadlo a spoléhají na to, že skupiny nemají alternativu, pokud chtějí letět společně.